SAD

Det står för Seasonal Affective Disorder, eller årstidsrelaterad depression.

Jag har googlat runt lite och konstaterat att jag är nog det jag lider av. Eller det är nog kanske min familj som lider mest.
Tackar Linda för kommentaren om d-vitamin.
Jag har tänkt på det länge. Men som vanligt skjuter jag bara på allt. När jag började läsa om det så kom jag in på spåret om SAD. Började läsa om symtomen och det var läskigt att läsa faktiskt. Nästan ALLT stämde in på hur jag känner mej.

De viktigaste symptomen är:

  • Bristande intresse eller glädje vid vardagliga aktiviteter och nöjen
  • Nedsatt aptit/viktminskning eller ökad aptit/viktökning (tröstätande)
  • Nedsatt eller ökad sömn
  • Rastlöshet, tröghet
  • Minskad sexuell lust
  • Mindre energi, trötthet
  • Självförringande tankar, självförebråelse, överdriven skuldkänsla
  • Oklara kroppsliga besvär, överdriven oro kring kroppslig sjukdom
  • Nedsatt koncentrationsförmåga, långsam tankegång, obeslutsamhet
  • Återkommande tankar om döden, självmordstankar, självmordsförsök

Det enda som inte stämmer är det sista. Jag har inga tankar om död och självmord!

Jag är tydligen inte ensam om att känna så här.

D-vitamin är beställd, tydligen så kunde det ge lika bra resultat som ljusterapi. Blir det ingen förbättring om nån vecka så blir det att uppsöka en doktor. Men det tar emot...

Just nu känns det som att något lättar, genom att jag tar tag i det hela.
Kanske var jag inte helt ute och cyklade när jag hade känslan om det blir bättre till sommaren. Jag hoppas verkligen att jag är på rätt väg nu!

Kram L



Kommentarer
Anonym

Läste om en kvinna som tog 4000iE/dygn under vinterhalvåret mot sin deprission. Vilket gjorde susen! Och LCHF naturligtvis! =))

2011-03-09 @ 17:04:48
Anonym

Mmmm, värt ett försök. Det här känns inte kul just nu. Men en sak i taget..

2011-03-09 @ 17:27:22


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0