Älgjakt

Jag jagar älg. Det har jag gjort ett par år.
Tror det är 6-7 år sedan jag tog jägarexamen. T har alltid gillat jakt och jag har varit med honom i skogen. Jag gillar skogen och naturen. Det är skönt att sitta på ett pass och bara vara. Känna spänningen att det kanske kommer en älg. Rensa huvudet på vardagliga bekymmer. Låta nuet komma ikapp. Slippa disk och tvätt för ett tag. Det finns mycket jag kan fortsätta rabbla upp.

Det finns säkert många som inte förstår hur man kan gå ut i skogen och döda älgar mm. Jag har inga problem med döda djur på det viset. Jag har inte fått tillfälle att skjuta själv än, så jag ska inte yttra mej för mycket om det.

 Men jag äter kött. Varför inte "hämta" det i skogen istället för på Ica. Vad är skillnaden?

En kula i pannan på ett slakteri, med en säkert stressad färd dit först? Eller springa omkring lyckligt ovetande i skogen, ditt hem, och förhoppningsvis inte ens märka att det hände?

Jag vet att jag inte skulle trycka av förrän jag var helt säker på att det dödar.

Idag har jag för första gången fått gått med hund. Jag fick låna svärfars gråhund Fia. Lite taskigt lokalsinne har jag dock. Får jag bara lära känna området i skogen där vi jagar ska det nog gå bättre. Hittade ju hem iallafall! Men ingen älg...

Lite nojig blev jag idag när jag höll på att trampa rätt i en björnskit. Men när jag kännt på den och den var iskall och hunden inte reagerade blev jag lugnare. Jag ska gå imorgon också. Och hoppas på bättre lycka då.

//L


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0